Vegan Variety

Plantbased alternatief voor elke dag van de week

De eerste stap die je neemt wanneer je overweegt om over te stappen naar een vegan levensstijl, is het zoeken naar alternatieven om je dierlijke producten mee te vervangen. Wij gingen voor jullie op zoek naar de lekkerste plantbased alternatieven. Als je dit artikel volgt, dan ontdek je elke dag van de week een nieuw plantbased alternatief. Op amper één week tijd kan je dag per dag met een plantbased alternatief al een grote stap nemen in de richting van het veganisme. Als je deze geprobeerd hebt, dan zal je nooit nog iets anders willen.


Maandag

Plantaardige melk

Er bestaan heel erg veel verschillende soorten van plantbased melk. Zo bestaat er soyamelk, amandelmelk, kokosmelk, cashew melk, hennepmelk en ga zo maar voort. Deze kan je allemaal gebruiken in je dagelijks leven. Je vindt de laatste tijd in zo goed als elke supermarkt wel minstens één plantaardige melkvariant, keuze genoeg dus!

In tegenstelling tot koemelk, kan je plantaardige melk ook gemakkelijk zelf maken! Tenzij je een koe in je tuin hebt staan natuurlijk ;). Wij hebben het al uitgeprobeerd voor jullie en als wij het al kunnen, dan kunnen jullie het zeker ook!

van amandelen tot amandelmelk

In tegenstelling tot koemelk, kan je plantaardige melk ook gemakkelijk zelf maken! Tenzij je een koe in je tuin hebt staan natuurlijk ;). Wij hebben het al uitgeprobeerd voor jullie en als wij het al kunnen, dan kunnen jullie het zeker ook! (foto nog veranderen door eigen foto)


Dinsdag –

Kikkererwten

Kikkererwten zijn de laatste tijd heel populair. Dit omdat ze zeer veelzijdig zijn. Je kan ze gebruiken als volwaardige vleesvervanger maar ook als een groente of als bron van koolhydraten. Kikkererwten zitten boordevol eiwitten, vezels, ijzer en B-vitamines.

Daarnaast bevatten ze ook een heel hoog gehalte van Tryptofaan. Je lichaam heeft Tryptofaan nodig om Serotonine aan te maken. Serotonine wordt ook wel het ‘gelukshormoon’ genoemd!


– Woensdag –

Tofu

Tofu wordt gemaakt op basis van soyamelk. Het is een eiwitrijke en caloriearme vleesvervanger. Tofu heeft van zichzelf geen uitgesproken smaak, het neemt wel allerlei smaken aan wanneer je kruiden toevoegt.

Er bestaan ook veel verschillende soorten tofu:

  • Stevige tofu
  • Zijdetofu (of zachte tofu)
  • Gemarineerde tofu
  • Gerookte tofu
  • Diepgevroren tofu
  • Gefrituurde tofu
  • Zongedroogde tofu

– Donderdag –

Kala namak

Kala namak is voor veel veganisten een echte must-have! Indiaans zwart zout, of ook Kala namak genoemd is een mix van steenzout met zwavelhoudende kruiden en specerijen. Door het hoge zwavelgehalte heeft het echt de geur en smaak van eieren!


– Vrijdag –

De vegetarische slager

De vegetarische slager biedt tientallen vleesvervangers aan waarvan er in België 4 veganistische producten verkrijgbaar zijn. Le gehackt super haché, poulettekes, nuggettekes en le burger very chick. Ik gebruik al een tijdje het gehakt in receptjes zoals spaghettisaus of chili sin carne. Zo krijg je toch de vleessmaak-en textuur in je gerechtjes.

Ze hebben hun smaken en texturen zo uitgewerkt waardoor je niet eens doorhebt dat het geen echt vlees is! De producten van de vegetarische slager zijn verkrijgbaar in bijna elke supermarkt in België.


– Zaterdag –

Edelgistvlokken

Heel veel mensen die de overstap maken naar de vegan levensstijl missen één ding heel hard. Kaas. Hiervoor bestaat echter een oplossing, edelgistvlokken. Edelgistvlokken zijn droge, inactieve gistvlokken. Het doet denken aan parmezaanse kaas.

Naast de lekkere smaak is het ook heel gezond. Het bevat vitamine B1, B2, B3, B6 en foliumzuur. Deze zijn goed voor je weerstand, metabolisme en verstevigen je huid en haar.


– Zondag –

Lijnzaad

Lijnzaadgel is een perfect alternatief als eivervanger in al je receptjes. Het geeft niet de typische smaak maar wel de functie die eieren hebben in de receptjes. Als je lijnzaad laat weken in warm water, ontstaat er een elastisch mengsel. Dit lijkt op de textuur van een ei (zonder het eigeel natuurlijk).

Je kan ook gebroken lijnzaad gebruiken in je gerechten, maar dan krijg je de typische smaak van lijnzaad. De nootachtige smaak kan overheersend zijn, gebruik hierbij dus een andere smaken zoals chocolade of kaneel om deze te verdoezelen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *